Praca z dzieckiem niedosłyszącym.
1. Zadbać o zmniejszenie poziomu hałasu w klasie:
4. Pamiętać, w jaki sposób mówimy do dziecka:1. Zadbać o zmniejszenie poziomu hałasu w klasie:
- jeśli to możliwe wybrać klasę nie od strony ulicy,
- taką do do której dobiegałoby jak najmniej hałasu z zewnątrz,
- podkleić nóżki krzeseł filcowymi podkładkami, aby nie hałasowały przy przesuwaniu
- nauczyciel/terapeuta powinien pamiętać o noszeniu obuwia na miękkiej, nie stukającej podeszwie
- zagospodarować ściany klasy, aby było jak najmniej gładkich, twardych powierzchni
- zawiesić miękkie firanki, zasłony. Rozwiesić na ścianach korkowe lub filcowe tablice
- jeśli to możliwe, wszystkie stoliki ustawić w podkowę. Stolik ucznia z wadą słuchu ustawić z boku, pod oknem, tak aby widział twarze kolegów.Należy zapewnić dobre oświetlenie klasy oraz miejsce w pierwszej ławce w rzędzie od okna. Uczeń będąc blisko nauczyciela, którego twarz będzie dobrze oświetlona, może słuchać jego wypowiedzi i jednocześnie odczytywać mowę z ust. Należy też, umożliwić dziecku odwracanie się w kierunku innych kolegów odpowiadających na lekcji-co ułatwi lepsze rozumienie ich wypowiedzi.
- podczas mówienia wystrzegać się chodzenia po klasie i odwracania się do tablicy
- nie stawać na tle okna
- mówić wyraźnie, ale w sposób naturalny, bez przesadnej artykulacji
- pamiętać, aby tempo mowy było niezbyt szybkie
- nie krzyczymy, ale nie też nie mówimy cicho
- lepiej jest mówić do dziecka cicho z bliskiej odległości, niż krzyczeć z daleka
- unikać zarostu na twarzy (w przypadku nauczyciela)
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz