piątek, 5 września 2014

Dziecko niedosłyszące w szkole.

Praca z dzieckiem niedosłyszącym.

1. Zadbać o zmniejszenie poziomu hałasu w klasie:
  • jeśli to możliwe wybrać klasę nie od strony ulicy,
  • taką do do której dobiegałoby jak najmniej hałasu z zewnątrz,
  • podkleić nóżki krzeseł   filcowymi podkładkami, aby nie hałasowały przy przesuwaniu
  • nauczyciel/terapeuta powinien pamiętać o noszeniu obuwia na miękkiej, nie stukającej podeszwie
2. Zmniejszyć pogłos:
  • zagospodarować ściany klasy, aby było jak najmniej gładkich, twardych powierzchni
  • zawiesić miękkie firanki, zasłony. Rozwiesić na ścianach korkowe lub filcowe tablice 
3. Zadbać o prawidłowe posadzenie ucznia:
  • jeśli to możliwe, wszystkie stoliki ustawić w podkowę. Stolik ucznia z wadą słuchu ustawić z boku, pod oknem, tak aby widział twarze kolegów.Należy zapewnić dobre oświetlenie klasy oraz miejsce w pierwszej ławce w rzędzie od okna. Uczeń będąc blisko nauczyciela, którego twarz będzie dobrze oświetlona, może słuchać jego wypowiedzi i jednocześnie odczytywać mowę z ust. Należy też, umożliwić dziecku odwracanie się w kierunku innych kolegów odpowiadających na lekcji-co ułatwi lepsze rozumienie ich wypowiedzi. 
4. Pamiętać, w jaki sposób mówimy do dziecka:
  • podczas mówienia wystrzegać się chodzenia po klasie i odwracania się do tablicy
  • nie stawać na tle okna
  • mówić wyraźnie, ale w sposób naturalny, bez przesadnej artykulacji
  • pamiętać, aby tempo mowy było niezbyt szybkie
  • nie krzyczymy, ale nie też nie mówimy cicho
  • lepiej jest mówić do dziecka cicho z bliskiej odległości, niż krzyczeć z daleka
  • unikać zarostu na twarzy (w przypadku nauczyciela)
5. W czasie lekcji należy używać jak najczęściej pomocy wizualnych i tablicy (m.in. zapisanie nowego tematu, nowych i ważniejszych słów związanych z tematem, dat na lekcji historii), aby dziecku ułatwić zrozumienie nowego tematu.